به گزارش حالامستند؛ علیرضا سعیدی کیاسری مدیرمسئول پایگاه خبری حالامستند در گفتگو با خبرگزاری پاناا گفت: مستند اجتماعی شکلی از ساخت فیلم مستند است که بر مسائل اجتماعی تمرکز دارد و اغلب جوامع به حاشیه رانده شده را برجسته می کند یا آگاهی را در مورد مشکلات اجتماعی افزایش می دهد.
این روزنامهنگار سینمایی اظهار داشت:هدف این ژانر برانگیختن اندیشه، الهام بخشیدن به تغییر و جلب توجه به تجربیات زیسته افراد متاثر از بی عدالتی های اجتماعی است.
او افزود: مستندهای اجتماعی از طریق داستان گویی و بازنمایی تصویری به دنبال اطلاع رسانی و مشارکت مخاطبان در گفتگوهای انتقادی درباره مسائل مبرم در جامعه هستند.
سعیدی کیاسری یادآور شد: مستندهای اجتماعی در اوایل قرن بیستم با شروع استفاده از رسانه برای پرداختن به اصلاحات اجتماعی و افزایش آگاهی عمومی در مورد موضوعاتی مانند فقر و حقوق کار، شهرت یافتند.
این منتقد فیلم بیان داشت: در مستند اجتماعی رابرت فلاهرتی، که فیلم «نانوک شمال» او زندگی مردم اینویت را به تصویر میکشد، و جان گریرسون، که به ابداع اصطلاح «مستند» و حمایت از استفاده از آن به عنوان ابزاری برای تفسیر اجتماعی اعتبار میدهد.پیشگامان کلیدی این حوزه هستند.
او ادامه داد: ظهور تلویزیون در اواسط قرن بیستم دامنه مستندهای اجتماعی را گسترش داد و به فیلمسازان این امکان را داد تا موضوعات مهم اجتماعی را از طریق پلتفرم های پخش به مخاطبان گسترده تری ارائه دهند.این رو مستندهای اجتماعی مدرن اغلب از فناوری دیجیتال و پلتفرمهای آنلاین برای توزیع استفاده میکنند و فیلمسازان را قادر میسازد تا به مخاطبان مختلف دست یابند و مشارکت جامعه را در مورد مسائل اجتماعی تقویت کنند.
سعیدی کیاسری گفت: مستندهای اجتماعی میتوانند از نظر سبک و رویکرد بسیار متفاوت باشند، از روشهای مشاهدهای و مشارکتی گرفته تا قالبهای روایی سنتیتر، که منعکسکننده پیچیدگیهای موضوعاتی است که آنها بررسی میکنند.
این روزنامهنگار سینمایی اظهار کرد: پیشگامان اولیه مانند رابرت فلاهرتی و جان گریرسون با استفاده از فیلم های خود برای برجسته کردن مسائل زندگی واقعی و جوامع به حاشیه رانده شده، نقش مهمی در شکل دادن به مستند اجتماعی ایفا کردند. «نانوک شمال» فلاهرتی توجه را به تجربیات مردم بومی جلب کرد، در حالی که گریرسون بر اهمیت مستند به عنوان ابزاری برای اصلاحات اجتماعی تأکید کرد. آثار آنها زمینه را برای فیلمسازان آینده فراهم کرد تا بی عدالتی های اجتماعی را از طریق روایت های قانع کننده کشف کنند.
او افزود: تکامل فناوری به طور قابل توجهی نحوه تولید و توزیع مستندهای اجتماعی را تغییر داده است. با پیشرفت در دوربینهای دیجیتال و نرمافزار ویرایش، فیلمسازان میتوانند محتوای باکیفیتتر و مقرون به صرفهتر تولید کنند. علاوه بر این، پلتفرمهای آنلاین بهعنوان کانالهای توزیع قدرتمند ظاهر شدهاند که به فیلمسازان اجازه میدهند به مخاطبان جهانی دست یابند و بحثهای پیرامون مسائل اجتماعی را تقویت کنند، بنابراین تأثیر آنها را تقویت میکنند.
سعیدی کیاسری بیان داشت: مستندهای اجتماعی با افزایش آگاهی در مورد مسائل مهم اجتماعی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی نقشی حیاتی در جامعه معاصر دارند. آنها اغلب به عنوان کاتالیزور برای گفتگو و اقدام عمل می کنند و بی عدالتی هایی را که ممکن است نادیده گرفته شوند برجسته می کنند. با این حال، اثربخشی آنها در ایجاد تغییرات اجتماعی ملموس می تواند متفاوت باشد. در حالی که برخی از مستندها منجر به افزایش حمایت و تغییر خط مشی می شوند، برخی دیگر ممکن است به سادگی بینندگان را بدون الهام بخشیدن به تعامل بیشتر آگاه کنند. چالش در پر کردن شکاف بین آگاهی و تغییر عملی نهفته است، و این امر برای فیلمسازان ضروری است که به طور متفکرانه روایت هایی را بسازند که با مخاطبان طنین انداز شود.
مدیرمسئول حالامستند تصریح کرد: هرچه بیشتر توجه سیاستگذاران و برنامهریزان جشنواره سینما حقیقت به مستندهای اجتماعی متمرکز شود، برآیند بازتاب آن از سوی مخاطبان و منتقدان عینیتر میشود.چرا که چه بخواهیم و نخواهیم، گسترهی مستندهای اجتماعی از سایر گونههای مستند در محافل و جشنوارهها و حتی تولیدات جهانی بسیار وسیعتر است.
سعیدی کیاسری گفت: خرسندیم از اینکه اطلاعات اولیه نشان می دهد، هجدهمین دورهی سینما حقیقت،شاید بعد از مدتی وجود خلأ محسوس در این بخش، میزبان مستدهای اجتماعی از مستندسازان نسلهای مختلف سینمای ایران خواهد بود که خیلی جای امیدواری و خوشحالی دارد.