به گزارش حالامستند به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، علیرضا سعیدی کیاسری سردبیر سایت «حالا مستند» درباره مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفت و گو» گفت: امید نجوان، روزنامه نگار و منتقد شناخته شده است و کارش را خوب بلد است، در این مستند به خوبی توانسته مخاطب را مانند فیلمهای خاچیکیان از ابتدا تا انتها با خود همراه کند. در جشنواره «سینماحقیقت» که این مستند را میدیدم، شرایطی به وجود نیامد یا لحظهای نبود که بخواهم سالن را ترک کنم.
او ادامه داد: یکی از علاقهها و دغدغههای اصلی من، سینمای خاچیکیان بوده، بسیار به فیلمهای او علاقهمند هستم، در بررسی کارنامه او باید گذر زمان را در نظر گرفت. ما نمیتوانیم سال ۱۳۳۰ را با سال ۱۴۰۳ مقایسه کنیم، ۷۰ سال قبل را نمی شود با نگاه امروزی قضاوت کرد، ما باید ببینیم از لحاظ جامعه شناسی، فرهنگی و وضعیت سینمایی ایران در آن سالها، اوضاع چگونه بوده، چه روالی داشته، کیفیت آثار به چه گونه ای بوده اصلا زبان سینما چه بوده، شاکله و شرایط و معیار و استانداردسازی در ساخت فیلمها وجود داشته یا نداشته است.
سعیدی کیاسری افزود: شروعی که آقای خاچیکیان در فیلمهای خودش داشته، حرکت بسیار هوشمندانه و البته جسورانه بود که با نگاه و تلاش او تکنیک در سینمای ایران رنگ پیدا کرد. وقتی خاچیکیان فیلم میسازد آثارش سلیقه مخاطب را تغییر می دهد. انتظار او را بالا میبرد.
این روزنامهنگار ادامه داد: تماشاگر وقتی «دلهره»، «فریاد در نیمه شب» و«چهارراه حوادث» را دید، میخواست فیلمهایی در این سطح ببیند، خاچیکیان پرچمدار استانداردسازی در سینمای آن دوره بود و تمام تلاشش را کرد تا زیبایی شناسی را وارد سینمای ایران کند.
سعیدی کیاسری درباره کیفیت فیلمهای کارنامه این سینماگر قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: تعداد فیلمهایی که او پیش از انقلاب ساخت با بعد از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست، به جرات میتوانم بگویم بعضی از فیلمهای بعد از انقلاب او ضعیفتر از فیلمهای پیش از انقلاب است. «عقابها» استثناست، آقای خاچیکیان سالهای سال سابقه ساخت فیلمهای دلهره آور، جنایی و پلیسی را داشت، اما «عقابها» نگاهی تازه به موضوع جنگ داشت.
این روزنامهنگار ادامه داد: لازم است نسل نوی سینمای ایران، خاچیکیان را بیشتر بشناسد، نه تنها ساموئل خاچیکیان، فیلمسازانی که توانستند سینمای ایران را قوام ببخشند و باعث حرکت رو به جلوی قطار سینمای ایران روی ریل شدند. خاچیکیان فیلمساز ارزشمندی بود، بخشی از تاریخ سینمای ایران را ما با نام ساموئل خاچیکیان میشناسیم، مستند آقای نجوان «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفت و گو»، فرصتی است برای نسلی که میخواهد با نوع نگاه و سینمای استادان سینمای ایران آشنا شود. ساموئل خاچیکیان در بخش فنی، در خلق آثاری پرمخاطب و در جذب مخاطب، موفق بود. مستند امید نجوان این چهره تجربهگر، خلاق و موفق را برای دوستداران سینمای ایران معرفی میکند که امتیاز مهمی است.
«ساموئل خاچیکیان، یک گفت و گو» در سینماهای هنر و تجربه اکران شده است.