16

اصلانی با «نهان بر عیان» به هندسه هنر می پردازد

  • کد خبر : 716
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
اصلانی با «نهان بر عیان» به هندسه هنر می پردازد

به گزارش حالا مستند به نقل از خبرگزاری مهر؛ محمدرضا اصلانی نویسنده، پژوهشگر و فیلمساز در شورای هنری نمایشگاه پژوهشی «عیان بر نهان» که از ۱۸ خرداد در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است، با اشاره به دیدگاه آبراهام پوپ که حدود ۱۶ جلد درباره هنر ایران کتاب دارد، گفت: پوپ معتقد است که ایرانی‌ها، […]

به گزارش حالا مستند به نقل از خبرگزاری مهر؛ محمدرضا اصلانی نویسنده، پژوهشگر و فیلمساز در شورای هنری نمایشگاه پژوهشی «عیان بر نهان» که از ۱۸ خرداد در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است، با اشاره به دیدگاه آبراهام پوپ که حدود ۱۶ جلد درباره هنر ایران کتاب دارد، گفت: پوپ معتقد است که ایرانی‌ها، نقاشی ندارند! اما در تزئین، آدم‌هایی قوی هستند. به نظر من، این دیدگاه توهین به یک ملت است و من اگر بودم اجازه نمی‌دادم پیکر این مورخ در اصفهان دفن شود. این مساله نشان می‌دهد که چقدر تفکر شرق‌شناسی در مورد هنر ایران، صوری و مبتنی بر نظرات کلاسیک و رنسانس اروپاست. این در حالی است که معیارهای هنر کلاسیک و رنسانس اروپایی در هنر ایرانی جایی نداشته است.

این پژوهشگر هنری تاکید کرد: نگارگری ایرانی، سنتی نیست و کاری بسیار مدرن و پیشرفته به حساب می‌آید؛ به عنوان مثال کارهای کمال‌الدین بهزاد در مقوله پیچش و بعد هندسی‌اش، ده‌ها برابر هندسی‌تر از کارهای داوینچی است و رمزهای بیشتری دارد. نگارگری ایرانی روی مدرنیسم هنر اروپا در نیمه قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تأثیرگذار بوده است.

وی درباره مواجهه‌اش با این نمایشگاه پژوهشی درباره نگارگری ایرانی گفت: سال‌هاست که درباره هندسه موجود در هنر و نگارگری ایرانی فکر می‌کردم و معتقد بودم که ما پرسپکتیو خطی در نقاشی ما مطرح نیست و ما پرسپکتیو بعد و سطح داریم. وقتی با شهریار حاتمی به واسطه نمایشگاه «نهان بر عیان» آشنا شدم، دیدم چقدر این جوان با دقت و علمی روی این مساله کار کرده است؛ وقتی از نظر علمی این مساله بررسی شود بعد از آن می‌توان به ابعاد نظری و فلسفی کار پرداخت و چه ارتباطی بین آن اه وجود دارد. گاهی نگاره‌های ایرانی تا ۹ بُعد دارد و در عین حال دارای هندسه پیچیده‌ای است و اصلاً هندسه ساده‌ای نیست. این مساله هم در لایه‌ها و هم در کمپوزیسیون اشکال وجود دارد که مساله کیهان‌شناسی نیز در آن مطرح می‌شود.

این فیلمساز همچنین از ساخت فیلم مستندی درباره پژوهش در نگارگری ایرانی مبتنی بر نمایشگاه «نهان بر عیان» خبر داد و درباره نتیجه نهایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در نهایت می‌خواهد به این موضوع برسد که کیهان هندسی هنر نگارگری کجاست.

لینک کوتاه : http://halamostanad.ir/?p=716

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو